یکی از گران قیمت ترین انواع لایسنس محصولات مایکروسافت از قبیل ویندوز (Windows)، آفیس (Office) و غیره، نوع Retail (ریتیل) است که خود شرکت مایکروسافت هم خرید این نوع Product Key (پروداکت کی) را به مشتریان توصیه میکند. در این مقاله که تحت عنوان “لایسنس Retail چیست؟” تدوین شده میخواهیم در مورد ماهیت این نوع لایسنس و اعتبارش صحبت کنیم. با آی آر مایکروسافت استور همراه شوید.
لایسنس یا Product Key چیست؟
قبل از اینکه در مورد لایسنس های نوع Retail با شما عزیزان صحبت کنیم و ماهیت این نوع پروداکت کی را برایتان شرح دهیم، بهتر است نگاهی اجمالی به خود لایسنس و کاربرد آن داشته باشیم و مشخص کنیم که اصلا لایسنس یا Product Key به چه معناست و به چه دردی میخورد؟ اگر بخواهیم خیلی ساده مفهوم این اصطلاح را شرح دهیم باید بگوییم که Product Key یا لایسنس یک کد اختصاصی است که امکان استفاده قانونی از یک محصول نرم افزاری را میسر میسازد و آن محصول را به صورت قانونی فعال خواهد کرد. زمانی که کاربری با صرف هزینه لایسنس یا Product Key یک محصول را تهیه کند، قادر خواهد بود که از آن محصول بدون محدودیت و تحت شرایط شرکت عرضه کننده استفاده به عمل آورد.
اما شناخت ماهیت Product Key تنها مسئلهای نیست که در مقاله ” لایسنس Retail چیست؟” به آن اشاره خواهیم کرد و تنها معضلی هم محسوب نمیشود که اغلب کاربران در حین انتخاب و خرید لایسنس با آن رو به رو خواهند شد. برخی از محصولات و به ویژه محصولات مایکروسافت از قبیل آفیس، ویندوز، ویندوز سرور، Visio، Project و غیره دارای لایسنس هایی در انواع مختلف هستند! به بیان دیگر نوع های مختلفی از لایسنس این محصول در بازار عرضه شده که یکی از این نوع ها لایسنس ریتیل نام دارد. برای مثال اگر قصد خرید لایسنس آفیس 2019 پرو پلاس را داشته باشید، احتمالا با انواع یک بار نصب، OEM و Retail آن رو به رو خواهید شد و همین مسئله میتواند کمی برایتان گیج کننده به نظر برسد.
لایسنس Retail چیست؟
اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “لایسنس OEM چیست؟” در رابطه با ماهیت لایسنس های OEM و منشأ این نوع Product Key صحبت کردیم. همانطور که در آن مقاله گفته شد لایسنس های نوع او ای ام به طور مستقیم توسط مایکروسافت فروخته نمیشوند و نوعی از Product Key هستند که این شرکت آن ها را در اختیار کمپانی های همکارش قرار میدهد و این کمپانی های همکار مایکروسافت هستند که گاها این نوع لایسنس ها را مستقیما به کاربران میفروشند. با این حال هیچ منع قانونی برای فروش و بکارگیری لایسنس های OEM وجود ندارد اما این لایسنس ها یک محدودیت مهم داشتند! به دلیل اینکه این نوع لایسنس ها با سخت افزار سیستم مچ (Match) میشوند، امکان انتقال آن ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر وجود ندارد و همچنین تغییرات سخت افزاری مثل ارتقاء هارد، رم، مموری و غیره یا تعویض مادربرد میتواند منجر به بروز اختلال در عملکرد لایسنس های نوع OEM گردد.
اما لایسنس Retail چیست؟ آیا این نوع Product Key هم محدودیت های مشابه نوع OEM را دارد؟ خوشبختانه اینطور نیست! لایسنس های نوع ریتیل که مایکروسافت هم به طور مستقیم این نوع لایسنس ها را به کاربرانش میفروشد و توصیه دارد که حتما همه کاربران عادی این نوع Product Key را تهیه کنند، هیچ محدودیتی از نظر تعداد نصب و سخت افزار سیستم ندارند! بنابراین وقتی یک لایسنس ریتیل داشته باشید میتوانید قطعات سیستم خود را بدون محدودیت ارتقاء دهید و بارها و بارها از همان Product Key برای فعال سازی نرم افزار بر روی سیستم استفاده کنید. حتی امکان انتقال این نوع لایسنس از یک کامپیوتر قدیمی به کامپیوتر جدید هم وجود دارد!
به عنوان مثال تصور کنید یک لایسنس ویندوز 10 اینترپرایز نوع Retail خریداری کردهاید و آن را روی لپ تاپ خود فعال نمودهاید و بعد از یک مدت میخواهید یک لپ تاپ جدید بخرید! در این شرایط چون لایسنس شما از نوع ریتیل است به راحتی قادر خواهید بود که آن را از روی لپ تاپ قدیمی غیر فعال کرده و روی لپ تاپ جدید فعال کنید! بدین ترتیب انتقال لایسنس از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر مقدور میشود، در حالی که انجام این کار برای لایسنس های نوع OEM و یک بار نصب امکانپذیر نیست. همچنین شما میتوانید قطعات سخت افزاری همان کامپیوتر یا لپ تاپ خود را هم بدون مشکل تعویض کنید و انجام این کار هیچ تاثیری روی عملکرد لایسنس نمیگذارد.
قیمت Product Key نوع Retail (ریتیل)
اما اگر لایسنس یا همان Product Key نوع Retail تا این اندازه خوب است، چرا اغلب کاربران نیست به خرید نسخه های یک بار نصب و OEM لایسنس محصولات مایکروسافت اقدام میکنند و تمایلی مبنی بر خرید لایسنس های نوع ریتیل ندارند؟ پاسخ این مسئله با قیمت لایسنس های ریتیل مربوط میشود. متاسفانه قیمت Product Key نوع Retail در مقایسه با دو نوع دیگری که نام بریم به مراتب بالاست و چون این نوع لایسنس ها مستقیما از مایکروسافت تامین میشوند، هزینه و قیمت بسیار بالاتری دارند. البته نباید فراموش کرد که این نوع لایسنس ها از نظر کارایی هم هیچ محدودیتی ندارند و همین امر منجر به گران تر شدنشان میشود. البته در نظر گرفتن قیمت لایسنس ها در حین خرید مسلما امری مهم است و در برخی مواقع واقعا خرید لایسنس های نوع Retail خیلی هم انتخاب جالبی محسوب نمیشود.
به عنوان مثال وقتی لایسنس OEM ویندوز یک سوم قیمت لایسنس ریتیل را داشته باشد، طبیعی خواهد بود که کاربر ترجیح میدهد از لایسنس OEM استفاده کند و حتی اگر بعد از چند سال کامپیوتر یا لپ تاپ خود را تعویض کرد، یک لایسنس OEM جدید بخرد چون حتی در این شرایط باز هم دو سوم هزینه و قیمت یک لایسنس ریتیل را پرداخت میکند! یا یک لایسنس یک بار نصب تقریبا یک دهم لایسنس ریتیل قیمت دارد و حتی اگر شما 10 لایسنس یک بار نصب بخرید و روی کامپیوتر خود فعال نمایید، باز هم به اندازه لایسنس ریتیل هزینه نکردهاید و این مسئله جای تامل دارد.
کلام آخر
همانطور که مشاهده کردید در مقاله ” لایسنس Retail چیست؟” جزئیات لایسنس نوع ریتیل را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که این نوع Product Key در مقایسه با نوع های دیگر محدودیتی ندارد و میتوان آن را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انتقال داد. با این حال به دلیل قیمت بالای این نوع لایسنس، اغلب کاربران تمایل بیشتری مبنی بر خرید Product Key نوع یک بار نصب و OEM دارند.